reede, 7. juuli 2023

Minu Narva / Raik

 

Nii hea raamat, et hüppa või kahlamispükstest välja.

Täiesti minu maitsele minukas. Muhedate torgetega harivalt ülevaatlik Narva lugu vaatab siit raamatust vastu. Raik on isegi kuivavõitu ajaloo faktipurust pigistanud välja värvikad tegelased ja mahlakad seigad. Ja kuigi ta ähvardas raamatu algusotsas uutele moevooludele alluda (mis puudutab ajaloo ümber kirjutamisest soolisest vaatenurgast), siis päris nii hulluks see asi ei läinud.

Mõtteid. Ma tean päris mitut inimest, kes hruštšovkadest möödudes võtavad vaevaks suud kulutada ja teatada, et need kõik tuleks maatasa tõmmata. Kuidas sa nii ütled, see on ju kellegi jaoks kodu, see kõige armsam ja turvalisem paik, ehk on selle ostmiseks võetud ränkraske laenukooremgi veel turjal kanda... Ses suhtes mulle väga meeldis, kuidas autor avas koledusele rõhujatele seda mündi teist poolt.

Võib-olla meeldis see raamat mulle ka põhjusel, et autor võttis vaevaks siin meenutada üht laulu, mis ühe tüdruku (nimesid nimetamata) paneb joonelt tantsupõrandale lendama. Jah, see on "Aino on ainus". Ma ei tea siiani kedagi, kes nii jäägitult seda laulu fännaks :) Ma surusin selle isegi oma ema sünnipäeva pleilisti (lisaks "Lavandale", mis, muuseas, on samuti raamatus mainitud).

Igatahes on siin kirjutatud kõigest, mis sul iganes Narvaga seostuda võiks või seostuma peaks. Olgu selleks arhitektuur, ajalugu, jõelaev, narva keel, silmud, tehased, "Kremli ööbikud", tank, salakaup, linnavolikogu istungid (mu lemmiksaatelõigud AK-s), naised, datšad, tänavanimede muutmine, valimistel häälte ostmine... sa vaid nimeta!

Tundub selline raamat, mida on põhjust (vähemalt) kaks korda lugeda. Esmalt mugavalt lugemispesas teksti nautides ja teine kord juba enne Narva poole teele asumist, ohtralt märkmeid tehes, sest vihjeid, kuhu minna ja mida vaadata on siin üksjagu.


PS. Aino-laulu sõnad (muutmata kujul, kirjavahemärgid on nagunii nii eelmine sajand) ka siia, sest need on lihtsalt sedavõrd head.

Elus on naisi kes meelest ei lähe
Elus on naisi kes meelde ei jää
Mõni vaid piskuks jääb pidama pähe
Mõni lööb päevadeks pulki täis pää

Aino on tublimaid tüdrukuid narvas
Viigitud seelik tal triigitud pluus
Aino on minule igati armas
Ainoga kohtun ma õhtul kell kuus

Ette ei näe ma ei tea
miks suhtub nii Aino mu hää
Ma ei tea miks luhtub nii armastus näe
Ma ei tea miks juhtub nii meelde ei jää

Jalutan Ainoga manufaktuurini
Aino on ainus kes armastab mind
Aino see ütleb et ära mind uuri nii
Enese pluusi alt pakatab rind


Salaja irdume Ainoga massist me
Aino see ütleb et ära nii tee
Semmime Ainoga seitsmendast klassist me
Aino kui teaksid mis tähendab see
Aino on täna mul eriti salalik
Ainoke und mul ei saa sellel ööl
Ainus mu saladus ammu on avalik
Tean sul on juhtunud pahandus tööl

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar