Mida raamat edasi, seda enam hakkab Fosse meeldima. Täiesti ainulaadne vorm, mille üle ka siis, kui oled justkui sellega juba harjunud, jääb üle vaid imestada ja selle sisuga sobivuse üle tunnustavalt noogutada.
Rütmi ja kordustega mängimine loob tarvilikult nukra ja üksildase tausta loomeinimesele. Asle, eraklik kunstnik, kes neil päevil suhtleb peamiselt vaid naabrimehe Åsleiki ja galerist Beyeriga, on viimas oma maale tavapärasele jõulueelsele näitusmüügile. Samasugune vastuolulisus ja vastandumine, nagu on peidetud neisse kahesse sõnasse - jõulueelne näitusmüük -, jätkub läbi raamatu. Pühad peaksid aitama rahakottidel kergemini avaneda, sest kunsti võib ju tahta või mitte tahta teha, aga nahk on vaja toorena hoida, isegi kui toitud vaid libekalast ja lambaviiulist. Kuidas saavutada kunstis vabadus? Maale oleks kergem müüa, kui kunstnik maaliks niimoodi nagu ostjad ootavad, seda on Aslele juba poisipõlvest saadik korrutanud nii ema kui ka kohaliku noortemaja juhataja. Aga Asle on lõpetanud "kevadpäikeses ja õitevahus majade ja kodude, peegelsileda fjordi ja lumiste mäetippude maalimise". See kunstniku (nagu ehk igasuguse loomingulise tegevuse viljeleja) igavene dilemma tuleb siin raamatus korduvalt ja väga hästi välja.
Üks episood kunagise sõbra Sigvega, kes tellis maali oma kodutalust ja hiljem pettus, sest see ei tulnud päris selline nagu tema ette kujutas, värviline... äärmiselt eluline ja meenutab mõningaid episoode ühe teise kunstniku ja tellimustööga. Igatahes arvas Sigve, et tema tahtnuks värve, sinist taevast ja no seal on ju rohelised kingud ja see üks suur puu, ka väga ilus ja roheline :) Aga kunstnik nägi valget maja halli katusega, kiltkivitahvleid ja... Kelle nägemus on õige, kelle oma vale? Kas kunst peab olema "ilus"? Ja mis üldse on see müstiline ilu...
Kunsti kõrval jätkab Fosse oma peategelase suu läbi veel ka Jumala ja usu küsimustega maadlemist. Põgusalt käib läbi siitki skandinaavlaste leerihullus (sest nii on alati tehtud ja siis saab ju kingitusi ja ülikonna ja...), Asle kindel plaan 16aastaseks saades riigikirikust välja astuda (kas mitte Knausgaardi tegelasel ühes raamatus, "Koidutähes"?, sama raskus hingel olnud), hiljem suure armastuse tuules leiab Asle katoliku usu. Siin võib küll olla, et lõplik selgus tuleb järgmise osa eesti keeles ilmudes.
Ja lein. Esmalt õe surm (meenutab väheke Munchi, sest kas mitte temagi loomingut jäänud õe surm mõjutama?). Seejärel vanaema ja kallim Ales. Alesist jäänud tühi koht, ka tühi tool, on korduvalt tekstis, ilmselt sellestki armastusest loeme järgmises osas. Leinast rääkides on veel omaette teema siin Asle paralleelisiku käsitlemine. Meil on justkui kaks Aslet, üks on joomise jätnud, teine põletab elu edasi ja viibib parajasti haiglas. See kahe Asle vahet kulgemine, lisaks on ju kogu aeg Asle noorukiea meenutused ühes gümnaasiumi ja kunstikooli teekonna, kodust pääsemise ja alkoholini jõudmisega.
Praegu tundub mulle, et see on mu lemmikraamat Fosselt. Esimese ajal ei suutnud ma absoluutselt ühele lainele temaga jõuda, "Valendus" ja "Triloogia" meeldisid küll väga, aga sellist sisu ja vormi üheks saamist nagu siin seal siiski ei olnud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar