neljapäev, 15. veebruar 2024

Lugemisest

Katarina kirjutas üks päev lugemisest. Ma ei tea päris täpselt tema lugemisteemalise raevupurske tagamaid, aga laviinina vajusid peale kõik need korrad, kui olen ise midagi sarnast kogenud. Ja teisi inimesi võib su lugemisharjumuste juures häirida absoluutselt kõik - kogus, žanr, igapäevane ajakasutus.

Kogus. Mul on üks lähikonnas seisev isik, kes vähemalt kord kvartalis tahab kohtudes lahata raamatuid ja lugemist. Mis paratamatult viib lõpuks ka arvudeni ja absoluutselt iga kord üritab siis selgeks teha, et kogus pole oluline (nagu ma oleks seda üldse väitnud! see tundub ennekõike ikka teda häirivat). Tema loeb ka raamatuid, aga väga vähe ja väga põhjalikult. Mis on absoluutselt tore, ma leian - eks paljud autorid oleksid õnnelikud, kui nende raamatu iga lauset aeglaselt ja põhjalikult analüüsitakse, kaasa mõeldakse, informatsiooni juurde otsitakse jne. Muidu kirjutad ja kirjutad, kuud lähevad, elu möödub... ja siis mingi raamatuõgard loeb kolme tunniga läbi, ajab närvi küll, olen nõus :)

Ajakasutus. Mõned imestavad möödaminnes, et kuidas sa küll jõuad lugeda. Ja nii palju ka veel. Niisama imestamisest saan aru. Aga on ka olnud sellist virisev-etteheitvat kurtmist, umbes sellisel toonil just kui ma peaks kuidagi süüdi olema, et nii palju loen. Mina sinu päevakava ju ei tule kritiseerima, et millega ja kui palju sa tegeled. Mu meelest on see suuresti valikute küsimus (erandiks ehk tõesti mitme väikelapsega pere või kahel kohal töötav tegelane vms). Keegi tahab käia palju matkamas. Keegi rassib jõusaalis. Keegi uhab ristpistes padjaümbriseid tikkida. Keegi on koristusfriik. Keegi tahab kaubanduskeskustes jalutada ja ostelda. Keegi on kolmveerand aastast, tagumik püsti, aiamaal. Väga tore, lase edasi, igale oma!

Arvamine erinevates kanalites. Sariarvaja tiitli, halvustava tooniga, olen samuti külge saanud (tõsi, see oli üks kuri kirjanik, kes kaitses oma sõpra). Ei morjenda absoluutselt. Ennekõike talletan enda pärast. Aeg on näidanud, et mõni huviline on veel. Ma ise tahan ka teiste lugemismuljeid lugeda. Lugemisklubid pole kahjuks minu teema. Seega mulle sobib, et on mingid keskkonnad, kus saab mõtteid vahetada. Tõsi, olen nõus sellega, et neid kohti võiks vähem olla, killustatus on suur. Samas olen püüdnud mõne koha välja jätta, aga siis on ikka keegi, kes kurdab ja küsib ja tunneb puudust. Eks ma siis kopin aga edasi :) Küllap mõni keskkond läheb peagi ka hingusele, nii et ehk siis dubleerimine avitab.

Kirjastuste raamatud. Jälle keeruline teema, õnneks üsna vähe üles kerkinud, meenubki põhiliselt üks inimene. Teine selline on kunagi ka, aga kui ta nägi, et tema kahtlused ei pädenud, siis rahunes maha mu meelest. Ehk on määrav olnud kadedus? Muud põhjust ma ei näe, sest ise tunnen, et ma olen siiski objektiivne nii kingiks saadud, laenutatud kui ka ostetud raamatu puhul. Kirjastustelt saadud raamatutega on tegelikult nii, et suurem osa ajast on olnud koostöö nendega selline, et saan ise valida nimekirjast või siis on konkreetne suunatud pakkumine (kui tutvustus või autor ikka pole minu masti, siis olen nii ka öelnud). Ainult üks kirjastus on olnud, kes tegi iganädalast masspostitust, keegi ei suhelnud ega uurinud minu maitse-eelistusi. Tunnistan, võtsin pakid vastu ja lugesin. Paari raamatut ei suutnud ka lõpuni lugeda. Ja üks oli nii jube, et ma isegi ei alustanud (ja praegu olen püüdnud pool tundi otsida ja meenutada, mis raamat see oli, aga kuna ma seda isegi ei üritanud lugeda, siis ei saanud seda ka ühe tärniga kostitada ja üles märkida - siit edaspidiseks märkus, et kõik kirja!). Ilmselgelt olin ma neid kajastades ka aus, sest ühel ilusal päeval pakid lakkasid, muidu tuleksid ju edasi, vist :) Kajastamiseks tasuta saadud raamatutest hullemad (minu jaoks) on tegelikult (heade) tuttavate kirjutatud raamatud. Tunnistan, on kaks tärni tulnud vahel ka sel juhul. On juhtunud ka, et kehvavõitu hinde ja lugemismulje on saanud autor, kellega elu hiljem kokku viinud - natuke on paha tunne, aga ma ei ole postitusi kustutama läinud... vahel küll mõtlen, et ehk peaks...Aga ma ei ole kindel, et see roosamanna ninnu-nännu ja liigselt nuditud korrektsus ka kuhugi viib. Jah, annan endale aru, et oma sõnade eest pean olema valmis vastutama, nii et seda hoian küll meeles, kui torisema jälle hakkan :) Njaa, raske on, väga raske :) Kui laidad, kaotad võimalikke vanu või tulevasi tuttavaid, kui kiidad, küsib keegi jälle, et selle said kirjastuselt, jah :)

Hindamine. Need ei ole kurjad karjatused olnud, aga jah, mõned korrad on juhtunud, kuis keegi sots.meedias privaatselt kirjutab, et mis asja, sa andsid sellele (klassika) kaks / kolm tärni, aga tollele viieka (mõni meelelahutuslikum kergekaallane, kaks autorit meenuvad siinkohal hoobilt, aga neid on veel olnud). Need pole kurjad hurjutused olnud, aga imestama panevad siiski. Ma ei saa midagi teha, aga kui mulle raamatu teemadering või stiil vm ei ikka istu, siis ma ei saa ainult sellepärast, et see on klassika või tüvitekst või muidu märgilise tähendusega viiekaga lehvitada. Ja tunnistan, mõni kahtlase  kuvandiga meelelahutaja on jällegi suutnud kaante vahel mind meeldivalt üllatada, eks ma siis hindan seda ka vastavalt. Kui mul oli lugeda hea, kui see puudutas, kui see pani kaasa kajama, siis miks ei võiks see mulle meeldida? Olen sel põhjusel vahel suutnud isegi keelekonarustest mööda vaadata (kuigi ära mainin tavaliselt siiski, igaks juhuks, tuleviku tarbeks, ega sest küll suuremat tolku ju ole :))

Nonii, Katarina. Ärritasid mu veidi üles ja tänane raamat jäigi nüüd lugemata :)

5 kommentaari:

  1. Huh, küll on ikka hea, et mul nii väike tutvusringkond, sest mulle tundub pigem, et raamatuarvustused ei huvita mitte kedagi. Kusjuures see on pigem kurb, sest ma kirjutan neid palju suurema hoolega, kui niisama lobajuttu. Aga tõesti, keegi pole veel end puudutatuna tundnud, vähemalt mina sellest ei tea. Mul muidugi kordades vähem arvustusi ka, aga ikkagi. Mulle just on mulje jäänud, et Sa oled maru leebe arvustaja, mul on keskmine hinne Goodreadsis 3,37 ja seda üldse mitte seetõttu, et ma mingi masohhist oleks, vaid mu jaoks ongi 3 täitsa hea raamat, aga üldiselt vist hinnatakse leebemalt seal. Võib-olla on asi ka selles, et peale blogi ja Goodreadsi ma muid keskkondi ei kasuta lihtsalt.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Küll need arvustused huvitavad ikka, loetakse ka, aga selge on muidugi see, et nii palju klikke nendega ei tule kui mingite aluspükstesse pugemise teemadega. Samas ega kõik peagi odavat populaarsust taga ajama.
      See Goodreadsis hindamine on veel omaette ooper jah. Kui täht-tähelt võtta, siis ongi kolmekas seal ju väga hea hinne ja viiega lehvitama peaks harva (see vist tähendas midagi enneolematult head). Lõppeks on mul aga ikka nii, et kui raamat lihtsalt meeldis ja midagi vastu ei karjunud, siis tuleb 5 või 4 ära ka.

      Kustuta
  2. Mina väga imetlen inimesi, kes suudavad kiiresti lugeda. Nii sind kui Katarinat kui Marcat (ja veel teisigi). See ei tundugi niivõrd oskus kuivõrd anne :) Mulle. Sest mina loen aeglaselt ja vähe, alla 20 raamatu aastas.

    Goodreadsis olen ma pigem lahke. Mitmed raamatud on 5 saanud. Aga ainult siis, kui päriselt raamat meeldib. Kui raamat pigem meeldib, saab minult 4. Kui raamat on minu jaoks lihtsalt okei, aga ka selgete puudustega, siis saab 3. Kui raamat on halb, siis 2. Nii halbu raamatuid, mis vääriks 1, ma ei suudagi lugeda rohkem kui mõnikümmend lehekülge ja siis ma ei tunne ka, et mul oleks õigust üldse hinnata, kuna ma ei ole ju seda raamatut läbi lugenud. Kui ma ei taha autorit haavata, siis ma panen lihtsalt "Loetud" ja tärnid jätan panemata.

    kristallkuul

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul on tegelikult viielised ikka hullus ülekaalus, enda arvates olen lahkus ise :)
      Ja tegelikult ühte tärni on vaja ka ikka visata. Kuigi jah, ma saan sellest dilemmast aru, et kui on ikka õudus kuubis raamat ja ei suuda lõpuni lugeda, et mis siis teha... Ammu on jutuks olnud, et sinna oleks vaja seda "pooleli jäetud"-staatust ka. Ma vajan küll selliste raamatute kohta märget, sest muidu võib juhtuda, et marsin paari aasta pärast jälle seda laenutama.

      Kustuta
    2. Ise saab ka neid silte lisada, mina olen teinud endale "riiuli" nimega "didn't finish", hetkel seal suisa 25 teost. Enamik hindamata, aga mõnele olen ühe ka pannud, kui vahetult enne lõppu sai alla antud.

      Kustuta