neljapäev, 24. september 2020

Kas sa Ilmet oled juba proovinud?

 Ma siin kunagi proovisin. Samas, ma ei tea, mida ma siis ootasin? Et viskab mulle rea pilte täisnimede ja sugulusastmetega? Seda muidugi mitte. Ja üldsegi, kui mu suguvõsas on näiteks ainult laiemale üldsusel tundmatud joodikud, kaevurid, metsamehed, luuserid jm tüübid, kes arusaadavalt fotoobjektiivi ette just ülearu tihti ei satu, siis mul ju ei olegi lootust nende mitmesaja vastuse hulgast potentsiaalset sugulast leida, tegelikult? Sest pildibaas FOTIS, millest masin vasted otsib, sisaldab materjali alates aastast 1840. Nooh, 19. sajandi lõpus ja 20. sajandi alguses pildistati ju harva ja ilmselt olid need mingid edumeelsemad tegelased, kes end paberile jäädvustasid. Uuemast ajast rääkides, kahtlen samuti, et sealt kellegi leian.

Igatahes ma mingis meeltesegadushoos siiski katsetasin üks päev seda Ilmet. Laed sinna üles või klõpsad kohe veebikaameraga pildid, kokku viis tükki. Mõne tunni jooksul saad meilile iga pildi kohta 200 fotot vastuseks. Jah, kokku siis mingi 1000 fotot, mida - kui sul on tõsiselt aega üle - võid ükshaaval läbi klikkida, sest ega ses esimeses vaates nimed ja aastaarvud näha ole, need on kõik lingitud. Ütlen ausalt, ei ole siiani jaksanud nii põhjalikku uurimistööd teha. Kõigi pakutavate tüüpide kohta polegi nime anda, tegemist võib olla ka mingi eelmise sajandi klassipildiga või töökollektiiviga jms.

Aga mis sealt siis vastu vaatab? Põhimõtteliselt kõike. Võib väita, et ise olen süüdi, et miks ma valisin siis viis sedavõrd erinevat fotot endast :) Tõsi, ühe pildi valisin kiuslikult katsetamise mõttes veidra (ei, ma ei pannud lambapilti või midagi muud jaburat), aga võtsin mingi eriti hullude tumedate kulmudega pildi. Tahtsin näha, kas nii lihtlabane ja kergesti muudetav "tunnus" võiks masinat mõjutada. Mulle näis, et natuke mõjutas küll. Teisalt, panin pildid kõik siiski viimastest aastatest ja blondiinina, aga vasteid tuli ka brünettide hulgast. Kuna blogspot pdf-faile ei lase lisada, siis olgu näidetena mainitud mõned nimed, kelle näod teil ehk niisamutigi silme ees: Ülle Lichtfeldt, Kaie Kõrb, Carmen Mikiver, Aita Kivi... Anna jumal kannatust, eks ole! Kust otsast, küsin ma, on meil mingeid sarnasusi?!

Ühe pildi klõpsasin ma siis veebikaameraga. Tegemist oli ühe kehva-hommiku-päevaga, lisaks tegin  selle klõpsu kuumal päeval veel kuumemas keramajas, ja ma olin parajalt kole, ausalt. Ja just selle pildi vastuste hulgas kordus tavatult palju... Kadri Simson, koguni 20 korral. Rahvusarhiivi Ilme arvates on Kadri Simson seega praktiliselt nagu mu kaksikõde. Võib-olla kui juua kaks pudelit veini ja silmi kissitades vaadata, siis võib see nii olla küll. Tõe huvides peaksin siiski mainima, et kui Simsoni 20 vastust maha arvata, siis ülejäänud 180 hulgas kordus ka veel Mailis Reps ja Alice Talvik.

Ja kui teist nüüd mõni mõtleb, et läheb ja otsib endast viis kõige kaunimat fotot ja siis saab hunniku Eesti esikaunitare võimalike sugulasekandidaatide hulka, siis ärge nähke vaeva - minu kõige kenamate näolappide peale tulid kõikse koledamad näolapid vastu.


P.S. Tegin siiski ühest lehest ekraanitõmmise, ma arvan, et see illustreerib kenasti, kui eriilmeline see popurrii on :)





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar