reede, 18. veebruar 2022

Mees, kes nägi kõike / Deborah Levy

No tõesti väga omapärane raamat, ma ütlen. Ladus tekst ja napp stiil (ei mingit liigset heietamist ja soigumist!) võlusid ja hoidsid raamatu küljes kinni. Hea oli lugeda.

Lugu ise on aga omamoodi... Algus on lihtne: on noor ajaloolane Saul, kes läheb 1988. aastal Ida-Saksamaale uurimistööd tegema (väidetavalt on ta lubanud sealset elu positiivsest küljest näidata, ent mu meelest raamatus see pool jäi küll kuidagi olemata...), Abbey Roadil teeb ta maailmakuulsast fotost omapoolse fotolavastuse (mille käigus juhtub ka väike? autoavarii), et see pilt kaasa võtta tõlgi õele, kes on biitlite austaja, vahetult enne lahkumist lõpetab ta tüdruksõber suhte (järjekordne segane olukord), Saksamaal olles armub Saul endale tõlgiks antud Walterisse, kuid magab ka viimase õega. Sellised segased suhted, ent mingi piirini selgelt ja lihtsalt edasi antud.

Nagu oleks täielik kohalolek ja osalemine (lugejana) loos, ja siis... hüppame aastasse 2016 ja... hakatakse lugejal pidevalt vaipa jalge alt ära tõmbama. Ja ma ei pea silmas ajahüppeid (mis on ju mu lemmikud), vaid ilmselt on tegemist nende inimeste kõhklustega, mille kohta autor on annotatsioonis lubanudki, et need just ongi tema arvates kirjanduse mõte. Peategelane liigub küll ka ajas, ent veelgi rohkem toimub liikumine tema peas, unenägudes, mingites nägemustes. Liiga palju ei saa ümber jutustada ja reeta, aga üllatavaid pöördeid siiski tuleb.

Omaette teema on kõik need vihjed ja sümbolid, mis ajastule ja ida-lääne vastandamisele omased. Mõne põlvkonna jaoks on see midagi uut, teisele "vana teema". Huvitav kogemus neid märke lugeda aga ses mõttes, et see on ju lääne autori käsitlus ja nägemus, mis mõneti seab asjad teise valgusse, muudab veidi naiivsemaks mu meelest. Lääne inimene ehk ei näe Saulis nii suurt isekust ja tema käitumises tragöödiat kui idablokis elanu. Sa mu meie, ma mõtlen siiani, et minna endast Abbey Roadil tehtud fotoga ja unustada ananassikonserv ära :) Ah, üldse oli see Saul veidi ärritav tegelane:)

Veider raamat, aga siiski hea...



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar